Folkeskoleloven § 10

  1. § 10
    Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om formålet med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner efter §§ 5-7 og § 9. Børne- og undervisningsministeren fastsætter desuden regler om kompetencemål for bestemte klassetrin og om opmærksomhedspunkter inden for udvalgte kerneområder i dansk og matematik.
  2. Stk. 2.
    Børne- og undervisningsministeren udsender vejledende færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilke undervisningen i de enkelte fag og emner kan tilrettelægges, og vejledende færdigheds- og vidensmål.
  3. Stk. 3.
    Børne- og undervisningsministeren udsender vejledende læseplaner.
  4. Stk. 4.
    Undervisningen i de enkelte fag og emner og i tværgående emner og problemstillinger, jf. § 5, stk. 1, skal fremme elevernes alsidige udvikling, jf. § 1, stk. 1.
  5. Stk. 5.
    Børne- og undervisningsministeren kan udsende vejledende materiale om beskrivelsen af elevernes alsidige udvikling, undervisning i tværgående emner og problemstillinger samt vejledende opgavesæt, eksempler på kompetenceopgaver og udfordringsmål, eksempler på timeplaner m.v.