AMU-loven § 25 a
§ 25 a
Deltagere på arbejdsmarkedsuddannelser eller elever på Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser med funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære vanskeligheder med behov for specialpædagogisk bistand skal i forbindelse med undervisningen have tilbud om følgende støtteformer:
- 1) Hjælpemidler og instruktion i brug heraf.
- 2) Personlig assistance og sekretærhjælp.
- 3) Støttetimer med henblik på kompensation for fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
- 4) Særligt udformede undervisningsmaterialer.
- 5) Tegnsprogstolkning og skrivetolkning.
Stk. 2.
Deltagere, der har fået bevilget støtte efter stk. 1 til deltagelse på en uddannelse, kan, hvis der er planlagt yderligere uddannelse inden for 3 måneder, medbringe og anvende støtten i forbindelse med deltagelse på arbejdsmarkedsuddannelse, herunder forløb af arbejdsmarkedsuddannelse og på Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser efter kapitel 7.
Stk. 3.
Deltagere kan anvende støtte efter stk. 1 i forbindelse med:
- 1) Uddannelsens almindelige undervisning og ekskursioner som led i uddannelsen.
- 2) Uddannelsens prøver.
- 3) Obligatorisk praktik som led i uddannelsen.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om yderligere støtteformer, herunder om støttetimer med henblik på kompensation af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.